مقالات

رنگ سال ۲۰۲۱

موسسین پنتون، یعنی برادران ملوین و جسی لیوان، برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ در شهر نیویورک به عنوان یک شرکت چاپ و نشر فعالیت داشتند. بعدها فردی به نام «لورنس هربرت» به عنوان یک کارمند ساده در این شرکت استخدام شد و در همین مدت زمان هم یک سیستم دقیق برای استانداردسازی رنگ‌ها ایجاد شد.

این سیستم بر اساس جدول مندلیف طراحی شده و به هر رنگ، یک عدد خاص اختصاص داده شده است تا احتمال اشتباه گرفتن رنگ‌ها بین مردم به حداقل برسد.

از جمله افتخارات شرکت پنتون این است که سیستم استانداردسازی رنگ آن در مراجع بین‌المللی رنگ‌ها (Internarional Colour Authority ICA) مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. شرکت پنتون هم‌اکنون در شهر کارلستات نیوجرسی قرار دارد و به عنوان تعیین کننده‌ی رنگ جهان، شهرت جهانی دارد.

رنگ سال چگونه توسط پنتون انتخاب می‌شود؟
هر سال شرکت پنتون در ماه‌‌های می و نوامبر یک جلسه را با حضور نمایندگان مختلف از سراسر جهان برگزار می‌کند. این جلسه قوانین خاص خودش را دارد؛ به طور مثال مکان برگزاری آن در یک اتاق کاملا سفید است تا رنگ‌های محیطی هیچ ایده‌ای به نمایندگان القا نکند.

در این جلسه نمایندگان می‌توانند اشیایی که رنگ‌های الهام‌بخشی دارند به سایر اعضا نشان بدهند و به این ترتیب، طی دو روز متوالی رنگ سال انتخاب می‌شود.

رنگ سال ۲۰۲۱
رنگ سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۰ با تمام وقایع عجیب خود رو به پایان است. موسسه‌‌‌ی پنتون، امسال هم مثل سال‌های گذشته، وظیفه‌ی سالانه‌ی خود را برای اعلام رنگی که بهترین بازتاب سال پیش‌رو را داشته باشد، انجام داد و در یک اقدام عجیب اما جالب، برای رنگ سال ۲۰۲۱ نه یک رنگ، بلکه دو رنگ را اعلام کرد: خاکستری روشن (Ultimate gray) و زرد روشن (Vibrant yellow illuminating).

به گفته‌ی موسسه‌ی پنتون رنگ سال ۲۰۲۱ گویای آن است که چطور عناصر مختلف برای حمایت از یکدیگر، در کنار هم قرار می‌گیرند. رنگ سال ۲۰۲۱ تلفیقی از حس سنگی و کاربردی و در عین حال گرم و خوش‌بینانه است که قدرت و انرژی مثبت را برای ما تداعی می‌کند. این دو رنگ حکایت‌گر احساسات عمیق متفکرانه با وعده‌ی آفتاب و حال و هوای دوستانه هستند‌.

موسسه‌ی پنتون با انتخاب رنگ زرد و خاکستری در کنار یکدیگر، پیام خوشبختی با تکیه بر سعی و کوشش را صادر کرده است‌. ترکیب این دو رنگ امیدبخش است و به ما در وضعیتی که بیماری کرونا شرایط زندگی را برای همه‌ی ما دشوار کرده است، یادآور می‌شود که همه چیز بهتر خواهد شد‌.

رنگ زرد روشن انتخاب شده توسط موسسه‌‌ی پنتون، یک زرد درخشان، سرزنده و بانشاط است. رنگی گرم و سرشار از انرژی خورشید. رنگ خاکستری هم که رنگ دیگر سال ۲۰۲۱ است، نمادی از عناصر جامد، قابل اعتماد و جاودانه است و احساس خونسردی، مقاومت و استواری را به ما تلقین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *