مقالات

سه معیار مهم طراحی مبل

مبلمان ! فراتر از نشیمن

هر چند نخستین مفهومی که از واژه مبلمان به ذهن خطور می کند، کارکرد ” نشیمن ” است، اما این واژه، گستره ای فراگیر دارد. عناصری که کاربردی به جز نشیمن دارند ، همانند : جاکتابی، میز رایانه، جاکفشی، رخت آویز و نیز عناصر تزیینی همچون لوازم روشنایی را نیز میتوان جزئی از گستره وسیع مبل به شمار آورد. در حقیقت، بیشتر سبک های طراحی مبلمان، بارزترین تأثیر خود را در طراحی مبل و صندلی به نمایش گذاشته اند. در نقش های تخت جمشید نیز نمونه هایی از مبل دیده میشود که نشان دهنده استفاده از مبلمان در ایران باستان است.

مبل فرا تر از نشیمن | بابک گالری
مبل فرا تر از نشیمن | بابک گالری

کاربرد مبلمان در زندگی

امروزه به مبلمان، به چشم یک کالای لوکس و صرفا تزیینی نگریسته نمی شود بلکه جزء لوازم اصلی منازل مسکونی و از لوازم ضروری فضاهای اداری و… به شمار می آید و مصارف بسیاری پیدا کرده است. همچنین مبلمان نه تنها از عناصر جدانشدنی زندگی امروزی بشر محسوب می شود بلکه به رفاه و آسایش بیشتر او در زندگی کمک کرده و بر زیبایی فضای کار و زندگی نیز افزوده است.

مبل | بابک گالری
مبل| بابک گالری

۳ معیار و ویژگی مهم طراحی مبل

در زندگی روزمره خود از وسایل و لوازمی استفاده می کنیم که بسیاری از آنها، به دلیل ویژگی های طراحی ای که دارند، برای استفاده ما مناسب نیستند. امروزه ما بیشتر وقت خود را چه در خانه و چه در محیط کار، به صورت نشسته سپری می کنیم، در صورتیکه بدن ما برای نشستن طولانی مدت پشت میز طراحی نشده است و اگر صندلی ها و ایستگاه های کاری، طراحی مناسبی نداشته باشند، سبب کمر درد و حتی آسیب دیدن کمر، دردهای ماهیچه ای، درد کتف و گردن و اختلال در گردش خون در پا میشوند. در طراحی مبلمان، سه معیار جدا و در عین حال مرتبط با هم وجود دارد که در نوآوری مبلمان مورد توجه قرار میگیرد.

نخستین معیار: طراحی و زیبایی

یعنی فرم هندسی مبلمان که در معرض دید مصرف کننده قرار می گیرد، باید به گونه ای باشد که بر زیبایی محیط زندگی شان بیفزاید.

معیار دوم : کارایی

یعنی طرح و شکل مبلمان باید به گونه ای باشد که مناسب کاربری آن بوده و از آن بتوان به طور مؤثر استفاده کرد.

معیار سوم : ایستایی و مقاوم بودن

یعنی سازه مبلمان طوری طراحی شود که از عهده بارهای وارده بر آن در حین استفاده یا کاربرد برآید.

هر یک از این سه معیار در جای خود با اهمیت است و در طراحی مبلمان استفاده از مهندسی فاکتورهای انسانی (ارگونومی) ضروری است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *